クリス・デンク
[Wikipedia|▼Menu]
.mw-parser-output .side-box{margin:4px 0;box-sizing:border-box;border:1px solid #aaa;font-size:88%;line-height:1.25em;background-color:#f9f9f9;display:flow-root}.mw-parser-output .side-box-abovebelow,.mw-parser-output .side-box-text{padding:0.25em 0.9em}.mw-parser-output .side-box-image{padding:2px 0 2px 0.9em;text-align:center}.mw-parser-output .side-box-imageright{padding:2px 0.9em 2px 0;text-align:center}@media(min-width:500px){.mw-parser-output .side-box-flex{display:flex;align-items:center}.mw-parser-output .side-box-text{flex:1}}@media(min-width:720px){.mw-parser-output .side-box{width:238px}.mw-parser-output .side-box-right{clear:right;float:right;margin-left:1em}.mw-parser-output .side-box-left{margin-right:1em}}ポータル クラシック音楽

クリス・デンク(Chris Dench、Google翻訳による発声ではクリス・デンチ、1953年 - )は、イギリス現代音楽作曲家オーストラリア在住。
略歴

1953年生まれ。原則的に独学だが、ダルムシュタット講習会に参加し頭角を現す。一時期は奨学金でベルリントスカナに住んだが、現在はオーストラリアに移住し、市民権を獲得した。作品はかつてUMPから出版されていたが、近作は公式ウェブサイトとオーストラリア音楽情報センターからで入手できる。

ブライアン・ファーニホウの影響を強く受け、創作活動を開始する。「フルートソロのためのsulle scale della Fenice」は八分の一音を用いた音列のダイアグラムをフルートソロ一本で渡り歩く難曲である。該当作はperspective of new music[1]で音源つきで紹介された。その後もピアノ作品やクラリネット作品で、譜面の難解な作品を次々と発表し、「弦楽四重奏曲」はクラーニヒシュタイナー音楽賞を受賞した。

しかし、作風は徐々に軟化し、「バスクラリネットコントラバスクラリネットのためのsum over histories (2006)」などは、聴覚的にも平易な作品となっている。tzadikからリリースされた近作集は多様な編成が収められてはいるものの、作品は超絶技巧を要求する類のものではない。近年は「ピアノソナタ」などの大作あるいは連作が目立つ。
作品
管楽器

caught breath of time (flute doubling altoflute) (10′) (1982)

vier darmstadter aphorismen

Venezia (flute) (2′) (1986)

piccolo fragment from Dark Neumes (piccolo) (2′) (1987)

A.R.T.A.U.D. (bassflute) (3′) (1988)

gelb : violett (altoflute) (7′) (1989)


de/ploye (piccolo) (8′) (1987)

sulle scale della Fenice (flute) (10′) (1986?89)

closing lemma (flute) (10′) (1987?91)

geminy (open-hole altoflute) (18′) (2017)

geminy A & B (open-hole altoflute) (8′ + 8′) (2017)

time (solo bass or basset clarinet) (6′) (1979)

ruins within (clarinet in A) (10′) (1992?94)

the sadness of detail [two versions, one folded, one unfolded] (clarinet) (10′) (2002)

burns (alto saxophone) (6′) (1989)

'e/meth (oboe or soprano saxophone) (10′) (1995)

shards (solo recorder: playing bass, tenor, alto, soprano, sopranino, garklein) (10′) (2011?12) excerpted from seven types of time machine

ピアノ

topologies (12′) (1978)

tilt (8′) (1985)

passing bells: night (12′) (2004)

Piano Sonata (100′) (2015?16)

Phase Portraits

Book One

zero-knowledge protocols (2′) (1973)

helical (3′) (1975)

tenebroso (6′) (1978/2003)

dancing qualia (10′) (1978/ )

tiento de medio registro alto (3′) (1978/2003)

small box of time (8′) (2013/ )

Pas Seul I: reading Takahashi (3.5′) (1979/93)

Pas Seul II: vectorial (3.5′)

Appendix to Book One

Pas Seul III: rushes (piano duet) (6′) (1979/96)

Book Two - [microsonata]

into the wormworks (6′) (1984/95)

esperance (4′) (1986)

E-330 plays (6′) (1991/2003)

Appendix to Book Two

mem(e) (5 mins) (bassflute and piano) [currently under revision] (1994)

Book Three - the heretical bagatelles

the heretical bagatelles

BD & double (4′) (2009)

AG (3′) (2008/12)

KS (2′) (2008/12)

AB 1 (1′) (2014)

Book Four

the heart's algorithms (13′) (1993/99?2002)

ik(s)land[s] fragment (2′) (1997/98)

(the) Barry Jones Dances (5′) (2013)


オルガン

compostela/finisterre (large organ) (20′) (2005/06 extended 2009)

打楽器

small box of time (marimba) (8′) (2013)

ギター

severance (8′) (1988?94)

asymptotic freedom (17′) (1997?99) [Red House edition]

fundamental processes (10-string guitar) (17′) [edited by Stuart Fisher] (2008?16)

室内楽

strangeness (string quartet) (25′) [currently withdrawn for revision] (1985)

recueillement (flute, oboe, clarinet, trombone, percussion, violin, viola, cello, bass) (12′) [currently withdrawn for revision] (1986)

funk (bass clarinet and untuned percussion) (10′) (1988?89)

'atsiluth/shin (flute, bass clarinet, and piano) (12′) [currently withdrawn for revision] (1991)

heterotic strings (flute, cor anglais, bass clarinet, violin, and contrabass, all amplified and uncoordinated) (8′) [currently withdrawn for revision] (1993)

from n(ich)t (mezzo-soprano, recorder, guitar) (6′) (1999)

fauxbourdon/tenebroso (cello and piano) [currently withdrawn for revision] (8′) (2004)

Permutation City (percussion duo: playing two marimbas, vibraphone, and two octaves of crotales) (16′) (2005?08)

Blood music (clarinet, seven-string electric guitar, and quarter-tone vibraphone) (13′) (2005)

e(i)ther (violin and piano) (13′) (2005)

an Hypallage (mezzo-soprano, baritone, harp (or piano)) [text: Lawrence Sterne] (3′) (2008)

New work (E flat clarinet & soprano saxophone) (6′) [in preparation] (2015)

アンサンブル

symphony for brass (brass ensemble and percussion) (20′) [currently withdrawn for revision] (1982/ )

recueillement (baritone voice, flute, oboe, clarinet, trombone, percussion, violin, viola, cello, bass) [text: Baudelaire] (12′) [currently withdrawn for revision] (1986/ )

driftglass (solo percussion and five amplified instruments) (10′) (1990)

planetary allegiances (solo flute and ensemble) (15′) [currently withdrawn for revision] (1992/ )

beyond status geometry (percussion quartet) (20′) (1995)

ik(s)land[s] (mezzo-soprano and flute, clarinet, guitar, percussion, violin, cello) [text: berni m janssen] (20′) (1997?98)

eigenmomenta (flute, clarinet, piano, percussion, violin, cello) (10′) (2000?01)

light-strung sigils (recorder and flute, clarinet, piano, percussion, violin, cello) (15′) (2001?02)

the blinding access of the grace of the flesh (mezzo-soprano and flute, clarinet, guitar, percussion, violin, cello) [text: berni m janssen] (11′) (2003)

Agni (from Agni-Prometheus-Lucifer) (sixteen instruments) (10′) (2006? )

flux (flute, clarinet, piano, percussion, violin, cello) (16′) (2016)

in Platonia (solo guitar (amplified) and flute, oboe, clarinet, trombone, percussion, celesta/melodica/anvil, violin, viola, cello, bass) (25′) (2011?12)

crystallisation (baritone and bass voices, and flute/alto/piccolo, oboe/melodica, B flat clarinet/E flat clarinet/bass clarinet, piano, percussion, violin, cello) [text: Arthur Haswell] (10′) (2011)

音楽劇

seven types of time machine (soprano, solo recorder, flute, clarinet, two percussion, violin, cello) [text: Arthur Haswell] [incomplete] (50-60′) (2012? )

diurnal (soprano and drone) [text: Arthur Haswell] (8′) (2014) excerpted from seven types of time machine

We, a chamber opera (soprano, mezzo-soprano, tenor, baritone, bass voices, and six percussionists) [libretto: Dustine Barnes, after Zamyatin] [in preparation] (80?120′) (2010- )

オーケストラ

Symphony 1 (orchestra) (18′) [currently under re-orchestration] (1977?80)

Symphony 2: enonce (sixteen instruments) (18′) [currently under revision] (1983?84)

Symphony 3: afterimages (chamber orchestra) (20′) [currently under revision] (1987)

Symphony 4: propriocepts (four voices and large orchestra) (21′) (1994?97)

ディスコグラフィー

Etceteraから一枚、tzadikから一枚出ている。
脚注^ “Some Thoughts on the New Complexity”. www.jstor.org. Perspectives of New Music. 2020年2月2日閲覧。

外部リンク

公式サイト

典拠管理データベース
全般

FAST

VIAF

国立図書館

フランス

BnF data

ドイツ

イスラエル

アメリカ

オランダ

学術データベース

CiNii Books

CiNii Research

芸術家

BRAHMS


記事の検索
おまかせリスト
▼オプションを表示
ブックマーク登録
mixiチェック!
Twitterに投稿
オプション/リンク一覧
話題のニュース
列車運行情報
暇つぶしWikipedia

Size:12 KB
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)
担当:undef